Paul Goble
Staunton 4. december - Moskva medier har brugt en stor del opmærksomhed til premierminister Vladimir Putins plan for en massiv vejbygning indsats i landdistrikterne, men en "Krestyanskiye vedomosti" forfatter siger, at dette program vil gøre meget for at hjælpe de mere end 10 procent af befolkningen stadig lever på steder, ikke er forbundet med ydersiden af veje.
I en kommentar offentliggjort på denne avis's hjemmeside i går, Konstantin Mezentsev siger, at for at forstå, hvad dette program rent faktisk vil gøre, må man se ud over store tal Putin annonceret til konkret plan ministerierne for transport og landbrug blevet enige om at (www. agronews.ru / newsshow.php? nid = 63.183).
På onsdag, meddelte den russiske premierminister, at det føderale budget ville tilbringe 18 milliarder rubler (600 millioner US Dollars) over de næste tre år til anlæggelsen af veje i landdistrikterne, fem milliarder rubler i 2011, seks i 2012, og syv i 2013, Tallene, der er store eller små alt efter hvordan man ser på dem.
Ifølge den aftale transport og landbrug ministerier har nået, Mezentsev fortsætter, pengene er beregnet til at hjælpe i første omgang beboerne i bebyggelser med mindst 125 mennesker i dem, og der ligger ikke mere end fem kilometer fra eksisterende motorveje.
Så langt, så godt, Mezentsev fortsætter, men "som altid," djævelen er i detaljen. Den russiske regering har planer om at bruge 630 milliarder rubler på vejene i 2011. Det gør de 18 milliarder til veje i landdistrikterne ser ganske lille, og det er mindre endnu, fordi omkring halvdelen vil blive brugt ikke på at bygge nye veje, men om reparation gamle.
Naturligvis i hårde budgetmæssige tider, skal alle yde ofre, kommentator fortsætter, men enhver rimelig vurdering af situationen vil foreslå, at regeringen bør afsætte seks til syv gange mere for at veje i landdistrikterne, da både den måde, hvorpå de er finansieret og behov for at integrere landet.
"Ifølge de officielle statistikker," Mezentsev siger: "15 millioner mennesker eksisterer i forhold fuldstændig roadlessness" - det vil sige, de bor på steder, ikke er forbundet til landets vejnet - og dette tal er "mere end en tiendedel af [alle] russiske borgere, "en chokerende tal for ethvert land med prætentioner til moderniteten.
Hvis man ser på resten af verden, ser man en langt større opmærksomhed på behovet for veje i landdistrikterne. USA's præsident Franklin Roosevelt i 1930'erne hjalp at få sit land ud af depression "takket være bygning af veje i landdistrikterne." Endvidere, den franske lovgivning kræver, at enhver befolkning punkt med mindst fem personer i det forbindes med moderne motorveje.
Kineserne, på grundlag af et program blev vedtaget i 2008, er ved at opbygge veje i landdistrikterne med en hastighed, der skal forbinde til det nationale net "alle landdistrikterne i landet" i 2013. Og selv Ukraine, et land mange russere er tilbøjelige til at se ned på, er i øjeblikket bruger en milliard dollars om året på denne opgave, på trods af sin meget mindre budget og område.
De komparative fravær på vejene i Rusland landdistrikter, Mezentsev siger, ikke blot betyder, at det disse steder producerer ofte rådner, før det bliver til markedet, men fører også til en situation, hvor den del af Rusland, hvorfra så mange byboere kommer er ved at dø, en situation, der lover alt andet end godt for fremtiden i landet.
For at illustrere sin argumentation om vigtigheden af veje, kommentator fortæller historien om en landsby i nærheden af Moskva ligger kun få kilometer fra motorvejene, men ikke bundet af vejen for dem. "For alle de år, socialisme, var en landevej ikke udvidet til det." Og derfor, den lille landsby døde.
Men så, en lokal landmand, ved hjælp af føderale kreditter, der er arrangeret til at bygge en asfalteret vej. Og et mirakel er sket. Landsbyen genoplivet, og "nu er der en af de bedste mejeribrug i hele Moskva Oblast med produktion og kvalitet og niveauet i Nederlandene," noget, der gavner folk i de byer.
Det vigtigste er dog, at med en genoplivning af den landsby, "døtre, sønner, børnebørn og slægtninge, der havde boet i hovedstaden og de omkringliggende byer pludselig huskede deres landsby pårørende." Mange af dem er vendt tilbage og bygge moderne boliger med alle bekvemmeligheder og "en strålende ny kirke."
Desuden Mezentsev siger, "kunne man nævne mange, der ikke et par andre sådanne tilfælde." Og derfor, konkluderer han, "hvis regeringen alvorligt ønsker Rusland at have en avanceret landbrug, så må det anvende til opførelse og støtte af infrastrukturen i landdistrikter i mest alvorlige opmærksomhed. "
I stedet, bemærker han desværre ser det ud til at være at følge tilblivelsen af manden i den gamle anekdote, som så til en 1000 rubler notat han havde mistet ikke, hvor han troede, han havde tabt den, men snarere som led i en gade lys for det enkle og helt irrelevant grunden til, at i henhold til gadelys, det var nemmere at se, hvad han gjorde.
Alle de vigtigste ting skal frem i lyset...
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar