Nå, Arzu er lige blevet færdig hendes Speciale i sidste uge med en god karakter! Som du ved, jeg sendt adskillige stumper fra sit arbejde. Snart hendes afhandling vil være offentlig for dig at læse. Jeg tror, hun gjorde et rigtig godt stykke arbejde og de resultater, selv om fokus på social bookmarking, er interessante i almindelighed, hvis du er interesseret i teknologi og sociale medier vedtagelse.
Men hvordan kan du dele bogmærker? Bruger du en social bookmarking værktøj? Min erfaring er ikke mange mennesker bruger en social bookmarking redskab. Selvfølgelig de bogmærker ting og gemme bogmærker i deres browser. Næppe nogen ved du kan dele dem offentligt så godt.
Mindst det er den erfaring jeg har. Jeg giver workshops om sociale medier, og jeg har altid en dias om bookmarking. Jeg har været fristet til at forlade det ud. Fordi hver gang jeg kommer til at glide og spørge hvor mange af dem ved, hvad social bookmarking er, og bruge det, næppe nogen gør. Forholdet er 1-2 ud af hver 10 workshop deltagere.
Er dette thereasonwhyDelicious, Xmarks og lignende har en hård tid? Jeg tror det ... De fleste mennesker holder deres bogmærker private og dele dem via e-mail, hvis de er interessante nok. Selvfølgelig er masser af links delte (men ikke gemt ...) via Twitter.
Så vi har arbejde at gøre. Igen viser det sociale medier måske let at bruge, men ikke altid let at forstå og vedtage. Træning og forklarer, er nødvendig. Jeg kan godt lide den måde Arzu forklarer forskellen mellem e-mail og social bookmarking:
I e-mail sag, forventer udbyder, som søger eller har behov for den specifikke viden som et resultat af interpersonelle relationer og derfor bevidst skubber de oplysninger igennem til modtageren. På det sociale bookmarking sagen, uden at udbyderen aksjer bogmærker vide, hvem modtageren er, og hvem kan være behov for specifik viden. I et sådant tilfælde, vandløb kommunikation er pull-snarere end push-baseret. Forskellen mellem træk og skub har to konsekvenser for social bookmarking redskab: potentielle asylansøgere opfatter oplysningerne i det sociale bookmarking redskab som information overload og potentielle leverandører bede om en balance mellem disse to mekanismer. Afbalancering træk og skub processer vil optimere den viden flow og løse problemet med information overload ved at give folk med både kendskab og adgang til hvad de har brug for (Alavi & Leidner, 2001; Holtshouse, 1998) Måske tyder det på en design fejl i. de fleste sociale bookmarking redskaber? Fortæller dig, hvem der læser dine delte bogmærker en forbedring? (Du kan følge med i hinandens bogmærker i de fleste sociale bookmarking redskaber.)
Anyway, jeg giver ikke op min bookmarking redskab Diigo enhver tid snart. Håber bare de vil holde deres hoved op!
Hvad er dine erfaringer med social bookmarking? Bruger du et værktøj? Hvis ikke, hvordan kan du indsamle og dele bogmærker?
Alle de vigtigste ting skal frem i lyset...
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar